Chiropractie en dry needling

Wanneer spieren erg stijf zijn, zijn ze bijzonder goed in het veroorzaken van klachten en pijn. De pijnlijke spieren zitten vaak vol met spierknoopjes, de zogenaamde trigger points. Deze pijnlijke knoopjes zorgen ervoor dat de spier verkort blijft, pijnlijk is en zelfs uitstraling kan veroorzaken in een ander gebied in het lichaam. Zo kunnen triggerpoints in de nek spieren de veroorzaker zijn van hoofdpijnklachten.

Triggerpoints of spierknopen

Deze triggerpoints of spierknopen kunnen op verschillende manieren worden aangepakt. Er kan gewerkt worden met de zogenaamde drukpunt therapie. Hierbij wordt de exacte locatie van deze knoop opgespoord en zal ik er met mijn vinger of duim een constante druk op uitoefenen. Een nog effectievere manier om deze knopen aan te pakken is middels dry needling. Er wordt dan gebruik gemaakt van acupunctuur naaldjes. De knoop wordt opgespoord en zal worden aangestipt door een naaldje in de spier te brengen. Deze zal hooguit 1 minuut in de spier blijven zitten in tegenstelling tot acupunctuur waarbij dit veel langer kan duren.

Dry needling is niet pijnlijk

Dit inbrengen van het naaldje in de triggerpoint kan zorgen voor een kortstondig verkrampt/zwaar gevoel in de spier, waarna de spier zich zal gaan ontspannen. De combinatie van chiropractie en dry needling is erg effectief gebleken. Je pakt hierbij dus niet alleen de gewrichten maar ook de spieren aan. De behandeling is doorgaans niet pijnlijk. Uiteraard wordt dit in overleg gedaan en als mensen niet van naalden houden doen we het op de drukpunt manier.